Paradijs in de jungle - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Mo - WaarBenJij.nu Paradijs in de jungle - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Mo - WaarBenJij.nu

Paradijs in de jungle

Door: Mo

Blijf op de hoogte en volg Mo

10 Februari 2012 | Thailand, Bangkok

VAN NOORD NAAR ZUID
Vanaf Chiang Mai reis ik door naar het zuiden voor het laatste gedeelte van mijn vakantie. Om 10 uur 's ochtends vertrekken we met z'n vijven, Nederlands stel, Oostenrijks stel en ik, vanaf het hotel in Chiang Mai naar het vliegveld. Op het vliegveld komen we een ander Nederlands stel tegen dat mee was op eerdere excursies. Vanaf hier vliegen we naar Bangkok, nemen we de metro en taxi naar het station voor de nachttrein. Helaas moeten we een paar uur wachten maar is het net te kort om even Bangkok in te gaan.

Om toch een beetje relaxed rond te kunnen lopen op het station brengen we onze grote bagage bij de storage room. We gaan eten, drinken koffie, slaan proviand in voor de trein en hangen wat rond. Dan begint om 18.00 uur in eens muziek door het station te schallen en alle Thai stopt waar hij bezig mee is, gaat staan en kijkt naar het portret van de koning. Wij gaan ook netjes staan en na een paar minuten gaat alles weer verder. Twee keer op een dag, om 8 uur en 18 uur, wordt in openbare gebouwen en scholen het volkslied gespeeld en moet je dus gaan staan en naar een portret van de koning kijken. Ik zie het al helemaal voor me in de ochtendspits op Utrecht Centraal, Wilhelmus wordt gestart, iedereen staat op en kijkt naar een portret van onze Bea! Wel bijzonder om mee te maken.

Om 19.00 uur lopen we naar het perron en de trein staat er al. We zoeken rustig naar onze plek. Ik lig tegenover Anita en Didier, net als de vorige keer in de nachttrein. Al is dit een wat oudere trein en dat is vooral te merken en duidelijk te horen als de trein vertrekt. Beetje WD-40 zou geen kwaad kunnen, vooral omdat ik aan het begin van de wagon lig en mensen de deuren elke keer open laten staan. Het is niet anders, weer een ervaring rijker. En heb nog ergens oordopjes, kan muziek luisteren of gewoon de hele nacht lezen.

Uiteindelijk val ik toch wel een aantal keer een paar uur in slaap. Op een gegeven moment wordt ik wakker van rumoer en ruik rook. Dus luister en schuif mijn gordijntje op zij, staan twee engelstalige dames te roken en aardig hard te praten in het tussen halletje. Mijn Thais is niet heel erg goed maar de bordjes in de trein zijn toch redelijk duidelijk. Ach ja, het is duidelijk te merken dat het zuiden van Thailand ook een ander soort reizigers aantrekt.

CHIAW LAN LAKE
Om 8 uur, met maar een uur vertraging, komen we aan in Surat Thani. Hier worden we opgewacht door onze gids voor vier dagen jungle. Er sluit ook nog een stel uit Wales aan. Na een half uur stoppen we even bij tankstation. Tijd voor koffie en wat te eten want mijn ontbijt heb ik 's nachts al op gegeten. Echt veel is er niet dus wordt een voorverpakte chocolade muffin. Na nog een uur komen we bij de pier aan, we kunnen alleen een dagrugzak meenemen met spullen voor 1 nacht. Aangezien ik toch genoeg tijd had in de trein was mijn tas al klaar. Na 45 minuten varen over het stuwmeer, waar ik mijn ogen uit kijk, overal bergen, prachtig begroeid, komen we aan bij ons floatel. Een klein paradijs! Tot 15.00 uur hebben we relax time. Het meer ziet er aantrekkelijk uit en na 24 uur reizen is een duik niet verkeerd. Na een beetje te hebben gedobberd, heerlijke lunch en dutje gaan we om 15.00 uur met de groep een kleine hike maken door de jungle en een grot bezichtigen waar we naar toe varen. In de jungle zien we grote spinnen, prachtige bloemen en toekans. Na de trip eten en kletsen ik wat met mijn reisgenoten terwijl de maan op komt achter de bergen vandaan. Om half tien gaat bij mij het licht uit en zoek mijn hutje op.

Helaas ben ik zoals bijna de hele vakantie na 6-6,5 uur weer wakker. Na 23 uur is er geen stroom meer dus ga met een olielamp en boek op mijn veranda zitten. Het is heerlijk rustig met in de verte geluiden uit de jungle, volle maan en prachtige sterrenhemel. Na een uurtje ga ik nog even slapen. Om 7 uur sta ik soort van fris en fruitig klaar voor een boottocht om wildlife te spotten. Het lijkt erop dat de dieren vandaag vrij zijn, maar dan uiteindelijk zien we Gibbons, een soort aap. Heel bijzonder. Na het ontbijt en een koude douche is het tijd om te gaan uit dit paradijs.

KHAO SOK NATIONAL PARK
Ik treur niet lang want na de boottocht en anderhalf uur in de auto en korte stop op een plaatselijke markt kom ik al weer in een volgend paradijs. Arts Riverview resort, een klein hotel met kleine huisjes, langs een riviertje, tegen Khao Sok National Park aan. Ik ga naar mijn penthouse, heb namelijk de eerste verdieping van een huisje, en mijn mond valt open. Wat heerlijk om hier twee dagen te mogen blijven. Heerlijk balkon, met uitzicht op de rivier en apen (al willen de apen regelmatig eten komen zoeken op je kamer, dus alles goed dicht doen als je weggaat). In de slaapkamer houten luiken rondom, prachtig bed met houtsnijwerk en een klamboe. Op het bed liggen handdoeken die heerlijk ruiken naar jasmijn. In de badkamer zijn de enige ramen met glas en zonder luiken... Vreemd, maar als ik dan goed kijk zie ik dat ik onder de douche prachtig uitzicht heb over de jungle.

Vanmiddag ga ik rustig genieten van deze omgeving op mijn balkon en ook even in mijn bed. Vandaag niet helemaal lekker, toch wel vermoeid en beetje last van mijn buik. Op een gegeven moment gaan de apen zwemmen, tijd om wat dichterbij te gaan kijken. 's avonds eet ik samen met Kitty en Richard en spelen potje Yatzee. Tegen 10 uur ga ik nog even op mijn balkon zitten genieten.

De volgende ochtend ben ik om 6 uur wakker, hoor de jungle ontwaken en ga ontbijten. De jungle maakt me hongerig en ik eet 6 sneeën toast, 2 met omelet en 4 met toast. Niet verkeerd want vandaag staat er een hike in het national park op het programma. Met z'n 7en en een gids, Andy, gaan we lopend naar het National Park. Andy is weer een leuke gids, die loopt te grappen en grollen, maar ook serieus dingen verteld over de jungle. In het park zien we al snel een vliegende salamander, net een dinosaurus uit Jurassic park, alleen iets kleiner. Er volgen funnelweb spinnen, gewone maar erg grote spinnen, andere salamanders, een kleine slang en prachtige vlinders. Tijdens de hike klets ik wat met het stelletje uit Wales. Ze hadden gisteren per ongeluk fruit op hun balkon laten liggen, wat de apen snel door hadden. Bij terug komst was al het fruit weg. Maar de apen wilde meer, dus ook de zeep en shampoo hadden ze te pakken, al vonden ze dat toch niet smaken. We stoppen bij een aantal watervallen, waar we ook lunchen. Na de lunch gaan we weer op de terug weg. Ook Andy spreekt een beetje Nederlands en ik leer hem nog wat woorden. Als we eekhoorns tegen komen leer ik hem Knabbel en Babbel zeggen, toch leuk voor de volgende dutchies. Tegen half 3 lopen we het park weer uit. Op weg naar het hotel koop ik langs de weg een heerlijke mangoshake.

In het hotel relax ik wat, natuurlijk weer op mijn balkon. Zo even eten en dan mijn tas weer inpakken. Morgen om half 9 staat mijn busje klaar om me naar Surat Thani te brengen, waar ik zelf verder reis naar Ko Pha-Ngan. Ik hoop rond 5 uur aan te komen in mijn hotel, en 3,5 halve dag te luieren op het strand.

  • 11 Februari 2012 - 14:24

    BLACKSTER:

    He mo wat een mooie verhalen zeg!!! wou zeggen dat ik trots opje ben dat je dit toch maar weer ff flik ouwe rukkerd!!! heel veel plezier nog en je huis is nog heel hoor :)!!! en vergeet niet te zak zak zak zak zakken he!!!

    dikke kus black en pe

  • 12 Februari 2012 - 09:56

    Mandy:

    Heee mo!! Ik heb eindelijk eens de tijd genomen om wat verhalen van je te lezen... Maar super zeg! En ook leuk om sommige dingen weer te herkennen uit Thailand. Je noren zijn een stuk beter dan die ijshockeys en ga vandaag nog even oefenen erop.. Heb de slag nog niet helemaal te pakken haha! Geniet er nog ff van, want je avontuur is weer bijna voorbij.. Liefs, x

  • 12 Februari 2012 - 10:47

    Margreet Eijkelboom:

    Monique,je hebt je beroep misgelopen,je moet reisverslagen gaan schrijven na verre exotische reizen,je schrijft zooo mooi!! Echt leuk,wat je allemaal meemaakt,fijn dat je er zo van geniet! Je hebt wel een molentocht misgelopen hier...,maarja wat boeit dat als de apen op je balkon komen,haha,veel plezier nog verder!
    Greetzzz

  • 12 Februari 2012 - 13:49

    Theo Van Houwelingen:

    Hoi Mo, raar om je zo te noemen trouwens....

    Ik heb even de tijd genomen om je verhalen te lezen en wat foto's te bekijken.

    Ik ben het helemaal met Margreet eens dat jij de kunst verstaat leuke reisverhalen te schrijven. Ik heb er van genoten, ook van je mooie foto's.

    Geniet nog van je laatste weekje in deze prachtige omgeving.

    Tot snel.


  • 13 Februari 2012 - 22:14

    Yvonne:

    Hi Mo,
    Wat een super verhalen weer, ik heb eindelijk even de tijd om ze te lezen.. heerlijk! Het ziet er Super uit!

    We hebben hier een week vorst, schaatsen verkoop en slijpen achter de rug.. was ook heel leuk, maar zo'n hutje aan het meer... mmmm :)

    Have fun nog het laatste deel van je vakantie...

    Ciao Bella!

  • 15 Februari 2012 - 16:34

    Marcella:

    Jeetje Mo wat heb je toch veel meegemaakt en gezien in die weken!! Echt super om te lezen!
    Geniet er nog even van.
    Tot snel.

    Kus Marcella

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mo

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 556
Totaal aantal bezoekers 20929

Voorgaande reizen:

19 September 2014 - 11 Oktober 2014

Sumatra, Java en Bali

27 Januari 2012 - 17 Februari 2012

Thailand

25 November 2007 - 30 December 2007

Australie

Landen bezocht: