Fietsen, varen, trein en floaten - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Mo - WaarBenJij.nu Fietsen, varen, trein en floaten - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Mo - WaarBenJij.nu

Fietsen, varen, trein en floaten

Door: Mo

Blijf op de hoogte en volg Mo

01 Februari 2012 | Thailand, Bangkok

FIETSTOCHT
Op mijn voorlopig laatste dag in Bangkok stond een fietstocht op het programma. Om 1 uur moest ik verzamelen in een hotel in Chinatown. Ik had nog niet in een Tuk Tuk gezeten dus na wat onderhandelingen over de prijs, en duidelijk aan te geven dat ik geen excursies of new fashion nodig had gingen we onderweg.

Het ritje duurde ongeveer een half uur en onderweg was het erg druk en weer genoeg te zien. Zo ook een vlooienmarkt op de stoep waar stapels, auto onderdelen, gereedschap, oude mobieltjes etc. werden verkocht.

Aangekomen bij het hotel werd ik ontvangen door de organisatie. Er zaten al genoeg mede toeristen, vooral Nederlanders te wachten. De groep werd opgedeeld en een mijn gidsen, Miss Andy en Mister Egg, gaven een briefing. Miss Andy sprak een beetje Nederlands en dat was erg grappig. Er waren drie regels: in een lijn achter elkaar fietsen, concentreer en geniet!

Eenmaal op de fiets gingen we de drukte van Chinatown in, maar algauw reden we door smalle straatjes waar onze fiets soms maar net doorheen paste. Ik had soms het gevoel dat ik door iemands zijn huis heen reed.

We stopten regelmatig bij tempels, spirituele bomen die versierd waren met kleurige lappen stof en pleintjes. Met een veerboot staken we de rivier over om naar de 'happy' tempel te gaan. Weer een ongelooflijk grote gouden Boeddha, adembenemend.

Na een tocht met een longtailboot kwamen we aan in een buitenwijk. Hier waren de gevolgen van de overstromingen afgelopen najaar nog goed zichtbaar. Op sommige plekken lagen nog zandzakken, op de huizen zag je waar het waterpeil had gestaan en akkers waren weg gespoeld. Aan de tempels in de wijk was niks meer te zien, die waren allemaal al weer opgeknapt. Het verschil tussen arm en rijk was hier goed te zien, grote villa's werden afgewisseld door krotten. En dat leefde direct naast elkaar.

Fietsen maakt hongerig en we aten bij een restaurantje langs het water en na het eten en Catfish voeren fietsten we terug naar Chinatown.

Terug in mijn hotel ben ik mijn tas in gaan pakken, want de volgende dag zou ik verder reizen. Rond half 7 zou ik opgehaald worden voor een tweedaagse excursie naar de River Kwai.

RIVER KWAI
De volgende ochtend begon met flinke onweer en regen. Na het inpakken van mijn laatste spullen, uit checken en ontbijt werd ik met twee Nederlandse stellen opgepikt in het hotel, door onze gids Pang. Een gezellige dame die haar werk met veel plezier doet.

Na nog meer mensen te hebben opgepikt in ander hotel gingen we met twee busjes op weg naar Maeklong voor de trainmarket. Dit is een markt tegen het spoor aan en om bij de kraampjes te komen loop je dus op het spoor. Zodra er een trein aankomt, wat 6 x per dag gebeurt, ga je tussen de kraampjes staan. Ondertussen klappen de mensen hun luifel in, maar hun producten blijven liggen op de grond. Ze weten precies hoeveel ruimte er zit tussen de grond en de onderkant van de trein, en de trein gaat gewoon netjes over de producten heen. Zodra de trein voorbij is worden de luifels weer uitgeklapt en de verkoop gaat gewoon weer verder. Ik stond echt even perplex en wat een ervaring. Na wat fruit te hebben gekocht terug naar het busje zodat we op weg konden naar Kanachaburie.

In de Kanachaburie gaan we een stukje met de trein, over de bekende Bridge over de River Kwai, van de dodenspoorlijn. Deze lijn is in de tweede Wereldoorlog aangelegd door de Japanners met als arbeiders POW's (Prisoners Of War) uit Australië, zuid-oost Azië, Engeland en Nederland. De spoorlijn liep van Thailand naar Birma en is onder zware omstandigheden aangelegd. Er zijn ongeveer 240.000 arbeiders ingezet waarvan 100.000! zijn overleden tijdens de 16 maanden dat het duurde om de spoorlijn te bouwen.

Aangekomen in Kanachaburie eerst de brug bekeken, en daarna 32 km met de trein richting het noorden. De gids vertelde dat het uitzicht aan de linkerzijde het mooiste was, maar iedereen daar wilt zitten. Na enig gedrang eindelijk in de trein. Een Nederlands stel had voor mij een plekje vrij gehouden aan de linkerkant bij het raam, top! Na anderhalf uur kedeng, kedeng, langs het Thaise platteland reden we langs een klif en de rivier, prachtig. Vlak hierna ruilden we de trein om voor ons busje die ons naar de lunch en de River jungle rafts, het hotel waar we die nacht door brengen.

Je kan alleen via een longtailboot bij het hotel komen en na een mooie tocht langs waterbuffels, kliffen en waterhuisjes arriveerden we bij het hotel. Het hotel is gelegen op de rivier en bestaat uit allemaal kleine huisjes met daarvoor een vlot met een zonnebedje. Overal hangen hangmatten en olielampen, want er is geen elektriciteit.

Het hotel wordt gerund door de Mon-people die oorspronkelijk uit Birma komen. Hun dorp ligt naast het hotel op de berg. De grens met Birma is hier niet ver vandaan en ligt hemelsbreed 18 km van het hotel.

Om 7 uur eten we met de groep en tot die tijd hebben we vrij. Na een poosje in een hangmat te hebben gelegen ga ik floaten op de rivier. Ik trek een zwemvest aan, loop stroom opwaarts naar het begin van het hotel en spring in de rivier. Door de stroming drijf ik langs het hotel en aan het einde klim ik er bij een vlonder weer uit, heerlijk.

's avonds na het eten is er een show met traditionele Mon dansen. Na de show ga ik op de vlonder liggen en kijk naar de sterren, olielampen en luister naar het stromende water. Wat een rust.

De volgende ochtend ga ik vroeg ontbijten, om half 8 komen de olifanten naar het strandje bij het hotel. Zo gaaf om te zien en ik mag ze voeren. Helaas is een uurtje later onze longtailboot en moet ik dit paradijs verlaten.

We rijden naar de Erawan waterval in een nationaal park. Deze waterval bestaat uit zeven levels waar je langs kunt lopen en kunt zwemmen. Ik loop samen met Kitty en Richard omhoog en onderweg komen we apen tegen. Bij level 5 nemen we een duik en laten de dr. Vis-visjes aan onze voeten knabbelen. In de Spa betaal je er voor, hier zwemmen ze gewoon.

Omdat we niet genoeg tijd hebben gaan we niet tot level 7 en lopen terug naar beneden voor de lunch. Na de lunch gaan we naar Kanachaburie en bezoeken het oorlogsmuseum en begraafplaats. Dan is de twee daagse excursie voorbij en worden naar het hotel gebracht. Weer een prachtig hotel langs de rivier, mooie tuin met groot zwembad. Mijn kamer is huge, kan er makkelijk een feestje in geven. Bijna iedereen van de excursie blijft in hetzelfde hotel en 's avonds eet ik samen met Kitty en Richard, Marjolein en Ferry in het hotel.

Na het eten komt onze gids erbij zitten en ze verteld nog veel over het leven in Thailand. Al snel is het weer laat en ga slapen.

Na een slechte nacht door weinig slaap ben ik er weer vroeg uit, tas ingepakt en ontbijten en dan reis ik verder naar Ayuthaya, waar ik anderhalve dag ben. Vervoer is al geregeld en om 10 uur staat het busje klaar om me met andere naar Ayuthaya te brengen. Daar heb ik geen excursies geboekt maar ga op eigen houtje de stad verkennen.

Liefs Mo

  • 01 Februari 2012 - 06:46

    Henk :

    Hi Monique,
    sawadi kah of krab (ik weet het niet meer precies),

    erg leuk je fantastische reiservaring te volgen. Ik kan bijna niet meer hier blijven, want bij het zien van de beelden en je leuke reisverhaal zie ik dat mooie Thailand met die lieve en zeer vriendelijke mensen weer helemaal voor mij. Ik zou meteen mijn koffer willen pakken en aansluiten bij je groep. Maar goed dat komt wel weer een keer. Hier is het lekker koud en dan eerst nog maar ff naar de sneeuw. Brrrrrrrr. Wat jij doet is eigenlijk wel heel lekker. Pfffff.
    Geniet er van.

  • 01 Februari 2012 - 16:00

    Margreet Eijkelboom:

    Wauw,olifanten voeren(en dan niet in de dierentuin),echt leuk! jij lkkr in je korte broekie,wij stikken van de kou...Veel plezier verder. Greetz

  • 01 Februari 2012 - 18:46

    Amke:

    Hee Mo,

    Super leuk om je verhalen te lezen!
    geniet er van!

    x Amke

  • 01 Februari 2012 - 19:47

    Tessa:

    Alweer veel beleefd Mo!!
    Gaaf hoor. Zie t weer helemaal voor me, het floatel :)

    Genietse van de zon en je mooie reis! Hier is t freeeeeeeezing. Brrr.

    Tes


  • 05 Februari 2012 - 21:09

    Jan Arie:

    heel mooi lady en geniet ervan.
    Hier bar koud maar ja je kan wel schaatsen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mo

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 20935

Voorgaande reizen:

19 September 2014 - 11 Oktober 2014

Sumatra, Java en Bali

27 Januari 2012 - 17 Februari 2012

Thailand

25 November 2007 - 30 December 2007

Australie

Landen bezocht: