Ayuthaya en Chiang Mai - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Mo - WaarBenJij.nu Ayuthaya en Chiang Mai - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Mo - WaarBenJij.nu

Ayuthaya en Chiang Mai

Door: Mo

Blijf op de hoogte en volg Mo

06 Februari 2012 | Thailand, Bangkok

AYUTHAYA
Na Kanachaburie ben ik anderhalve dag in Ayuthaya, ten noorden van Bangkok, de oude hoofdstad van Thailand. Het hotel is een klein hotel met bungalowtjes wat door een familie wordt gerund. De dochter Bo doet de administratie, moeder kookt en broer het huishouden. Ik word door de dochter welkom geheten met een big smile. Door het hele sfeertje en de vriendelijke ontvangst voel ik me gelijk thuis.

Aan het einde van de middag ga ik met 10 anderen, die ook mee waren op de River Kwai trip, een tuk tuk tour doen langs de tempels en ruines. De temperatuur was heerlijk, zonlicht op de tempels was prachtig en de sfeer onderling super gezellig. Heerlijk gelachen met 'mr. Bean' en zijn vrouw Dorethy, een Engels stel, en birdwatchers. Na tempel nummer zes was het wel genoeg en de tuk tuk brengt Richard, Kitty, Ferry, Marjolein en mij naar de nightmarket, terwijl hij uit zijn soundblaster foute Thaise muziek laat schallen. Op de market eten we heerlijk langs de rivier bij een van de straattentjes, heerlijk!

De volgende dag hou ik een rustig dagje en ga naar het plaatselijke zwembad. Aan het einde van de middag zit ik lekker in het restaurant van het hotel de tijd vol te maken tot ik naar het station ga voor de nachttrein naar Chiang Mai in het noorden van Thailand. Dan zie ik foto's staan van het hotel in oktober 2011. Het water staat dan ongeveer 2 meter hoog! Ongelooflijk... Bo legt uit dat ze wel zandzakken hadden neergelegd, maar doordat een dam was doorgebroken het water ineens binnen het uur zo hoog stond. Na twee maanden begon het heel langzaam te zakken. Heel veel bomen zijn door het hoge water omgevallen en het terrein ziet er heel anders uit. Ze hebben hard moeten werken om het hotel weer open te krijgen. Wat een drama, het hotel is hun hele leven en dan nog zo vrolijk al je gasten ontvangen en van alles voor je regelen. Dat maakte heel veel indruk! Als het dan tijd is om te gaan, krijgen alle gasten een doosje met Thaise cake mee, voor in de trein. Wat een lieve familie, die het hun gasten op alle manieren naar hun zin proberen te maken.

CHIANG MAI
Na 14 uur in de nachttrein kom ik aan in Chiang Mai, waar ik bij het uitlopen van het station word belaagd door taxichauffeurs. Samen met Kitty en Richard neem ik de taxi naar mijn hotel. Na een verfrissende douche en schone kleren, kom ik erachter dat het wel tijd word om kleren te gaan wassen. Eerst naar Khiri travel voor een briefing over de trekking in de bergen. Na de briefing rondje door de stad gelopen en rustig avondje gehouden.

De volgende ochtend worden we om half 8 met z'n 11en, allemaal mensen van de trip naar River Kwai, opgehaald voor een tweedaagse trekking naar de bergen... Al vraag ik me af of het wel een echte trekking is. De groep wordt in twee gedeeld in ik zit in de Dutch groep bij gids Sing.

Achter in de pick up is het best fris met 18 graden en shirt met lange mouwen is geen luxe. We stoppen bij een markt voor inkopen voor de lunch, avondeten en ontbijt. Ik koop ook wat snoep, ballonnen, pennen en kleurpotloden voor de kinderen in het bergdorp. Op de markt zijn de meest bijzondere etenswaar te vinden, kakkerlakken, sprinkhanen, rode mieren eitjes en gedroogde kikkers. Ik vraag aan Sing of het ook lekker is, maar volgens hem niet, dus ik sla deze ronde maar over.

De volgende stop is een olifantentrainingskamp. We voeren een baby olifant en zijn moeder, kijken hoe de olifanten gewassen worden en krijgen een olifantenshow. Best grappig om te zien maar ik heb er een dubbel gevoel bij.

Na de olifanten rijden we verder, steeds verder het platteland in. Bij een klein dorpje stoppen we voor de lunch die Sing klaar maakt met de plaatselijke bevolking. Ondertussen maak ik vrienden met één van de honden, loop wat rond en help met eten maken. Wat leven de mensen eenvoudig. Hun huis bestaat uit in ruimte, waar alles in wordt gedaan. Alleen de wc en douche staan in een apart hutje iets verder op. Na de lunch, die verrukkelijk is, gaan we lopend de bergen in. Mijn nieuwe vriend loopt ook mee, net als een man uit het dorp. Het is mooie tocht, met steile hellingen, kleine riviertjes en prachtige vergezichten. Ondertussen verteld Sing over de natuur, de boerderijen waar ze nu bananen, bergrijst, papaya's en mango's verbouwen. Dit is nog niet zolang zo, eerst werd voornamelijk opium verbouwd, maar dat is verboden. Na bijna twee uur lopen komen we aan in het dorp waar we overnachten.

We lopen door het dorp, langs de school waar internationale studenten bezig zijn om de school op te knappen. Dan komen we aan bij onze bamboehut, net buiten het dorp. Het is prachtig hier. In de hut liggen vijf matjes met dekens klaar onder een klamboe. Ik leg mijn spullen neer en ga buiten zitten genieten van de rust. Na een uurtje gaan we het dorp in om een rondje te lopen. De kadootjes voor de kinderen gaan mee. Eerst langs de tempel, welke in een houten gebouwtje is, maar als je binnenkomt een aantal gouden boeddha's staan. Dan wordt het tijd om voor Sinterklaas te spelen, de kinderen zijn ontzettend blij met een snoepje, ballon of ander kadootje. De pennen en kleurpotloden geef ik aan de school.

's avonds krijgen we weer een heerlijke maaltijd van Sing, kippenpootjes gegaard in bananenblad, gele curry en kip zoet/zuur. Na het eten zitten we onder de sterren en bijna volle maan rond het kampvuur met een biertje, en dog friend. Dan wordt het tijd dat Sing zijn naam waar maakt... Er komt een gitaar te voorschijn en Sing, sing a song. Zijn eerste lied is Vader Jacob, geweldig! En dan komt zijn eigen versie van I shot the sheriff... En die gaat zo: I shot the Dutch tourists... Was een super avond. Maar ook hier kwam een einde aan, bedtime.

Na een heerlijke nacht op mijn dunne matje, vroeg wakker. Ik ga buiten zitten, waar het fris is en geniet van de vroege ochtend. Al gauw is Sing ook wakker en het kampvuur wordt aangemaakt. Al snel komen de vrouwen en kinderen uit het dorp om souveniers te verkopen. Eerst ontbijten met pannenkoeken en dan koop ik wat bij een van de vrouwen. Ik vind het jammer dat ik maar 1 nacht hier blijf.

Om 9 uur worden we door twee olifanten opgehaald voor een tocht van een half uur. Heel gaaf om op z'n beest te zitten, maar ook nu weer een dubbel gevoel. We gaan met de olifant door het dorp heen en nu voel ik me een toeristische attractie. Na de rit lopen we een half uur naar het volgende dorp waar de pickup staat te wachten en de twee groepen bij elkaar gevoegd worden. We rijden naar de bamboerafts voor een tocht over de rivier, het water is laag, dus heel spannend is het niet.

Na de lunch stoppen we bij een orchideeënfarm, prachtig om te zien, maar na 20 minuten en tientallen orchideeën is het voor mij mooi geweest en loop naar de uitgang. Sing zit daar al te wachten en we kletsen wat over de verschillen tussen Europa en Thailand. Als iedereen er is gaan we terug naar het hotel in Chiang Mai.

Terug bij het hotel breng ik mijn was bij de overbuurvrouw, lig bij het zwembad en ga 's avonds naar de sunday walking street, een markt waar veel mensen hun eigen gemaakte spullen verkopen.

De volgende dag bezoek ik een tempel en shoppingmall en haal mijn was op. Voor 80 B, nog geen 2 euro, is bijna al mijn kleding weer schoon, heerlijk. 's avonds ga ik naar een Thai boxing wedstrijd met Kitty en Richard. Het is in een foute buurt met ladymen en foute Europese toeristen die op zoek zijn naar een happy end. Maar het Thai boxen is super gaaf om te zien en het hele sfeertje maakt het wel apart.

Vandaag is een reisdag, om 12 uur vlieg ik naar Bangkok, waar ik een paar uur moet wachten, dan 12 uur in de trein, 2 uur in de bus en een boottocht. Na 24 uur hoop ik op mijn bestemming, national park Khao Sok, in het zuiden van Thailand te zijn.

Tot snel,
Liefs Mo

  • 07 Februari 2012 - 19:16

    Ed:

    hoi Mo,

    Leuk om je verslagen te le lezen en dat alles goed gaat, lief van je om voor sinterklaas te spelen. Jammer dat je die kakkerlakken niet geprobeerd heb hoor ;-) . Hier heeft iedereen elfstedenkoorts , morgen de belangrijke dag of het doorgaat. Verwachting is Zondag . Veel plezier nog .

    gr Ed

  • 07 Februari 2012 - 19:42

    Eline:

    Hoi mo,

    Ik vind je verslagen echt super,mooi om te lezen hoe je het allemaal beleefd!Het lijkt me een prachtige ervaring om bij de olifanten te zijn,maar net wat je zegt een dubbel gevoel.Wil je nog heel veel plezier wensen en ik kijk uit na je volgende verslag!

    xxEline

  • 08 Februari 2012 - 15:11

    Roon:

    Ha Moon,

    Wat een geweldige avonturen ben je allemaal aan het beleven! Heel leuk om al je insprirerende verhalen te lezen en te volgen waar je nu bent. Geniet van alle mooie dingen daar en tot snel!

    Groet uit een koud en winters A'dam,

    Roon

  • 08 Februari 2012 - 21:59

    Marleen:

    Hoi Monique,
    Leuk om weer wat van je te lezen! Je hebt weer heel wat beleefd! Ben wel een beetje jaloers, niet om het land maar wel om de temperatuur, maar het is hier ondanks de kou ook erg genieten! Het ijs op de Wetering wordt goed bereden. Veel plezier en groetjes van nummer 5!

  • 09 Februari 2012 - 07:29

    Henk:

    hi Monique,
    erg leuk weer om het vervolg van je reis te lezen. Lekker genieten zo. Wat mij betreft kan je zo schrijfster worden voor bijvoorbeeld Marco Polo reisgidsen.
    Ik kijk al weer uit naar het volgende hoofdstuk met nieuwe reiservaringen vanuit Zuid Thailand.
    Gr., Henk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mo

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 20931

Voorgaande reizen:

19 September 2014 - 11 Oktober 2014

Sumatra, Java en Bali

27 Januari 2012 - 17 Februari 2012

Thailand

25 November 2007 - 30 December 2007

Australie

Landen bezocht: